Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum    0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30
Kaaspers 5, 1687TX Wognum
0229-571215
tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30

Wanneer u belt naar de huisartspraktijk om een afspraak met uw huisarts te maken krijgt u de assistent aan de lijn die u vraagt:  ‘Wat is de reden voor uw bezoek aan de huisarts?’ U vindt dat misschien een vreemde vraag en u antwoordt  dat u dat zelf aan de huisarts wil vertellen. Toch is het stellen van deze vraag een van de belangrijkste taken van de doktersassistent . Het maken van een afspraak heeft onder meer te maken met wanneer u kunt en wanneer de huisarts beschikbaar is. Maar vooral ook  heeft het te maken met de ernst van uw klacht (probleem waarvoor u de huisarts wilt spreken). Als uw klacht medisch gezien dringend is, krijgt u op zeer korte termijn een afspraak met de huisarts, misschien nog dezelfde dag.

 

Meestal als u een afspraak maakt, hoeft u niet meteen dezelfde dag door de huisarts onderzocht te worden. Mede om deze redenen vraagt de doktersassistent dus waarom u een afspraak met de huisarts wilt maken.  De assistent doet dat  overigens met behulp van een protocol ; een lijst met daarop alle belangrijke vragen die de assistent aan u moet stellen om een goed beeld van de ernst van uw klacht te krijgen. Dit heet Triage. Bovendien ziet de assistent op het protocol welke medische hulp u geboden moet worden, en hoeveel tijd het mag duren voordat de huisarts u onderzoekt

 

Verder kan de assistent u uitleg geven  over hulp die u kunt verwachten. Voor kleinere medische aandoeningen, kan de assistent u vaak zelf adviezen geven. Als de assistent u zelf advies geeft, vraagt ze u om weer naar de praktijk te bellen als de klacht na een paar dagen niet over is, of als het ineens erger wordt.

 

Misschien vraagt u zichzelf af: heeft die assistent wel zoveel kennis van allerlei medische zaken? Ze is toch geen huisarts? Nee, geen huisarts, maar wel goed opgeleid. Bovendien controleert de huisarts regelmatig of alles nog goed gaat en als de assistent twijfelt of zelf een vraag heeft over uw klacht dan wordt de huisarts geraadpleegd. De huisarts houdt dus altijd  een ‘vinger aan de pols’.

 

Start hier uw zelftriage op MoetIkNaarDeDokter