Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum    0229-571215
Kaaspers 5, 1687TX Wognum
0229-571215

 Nieuws

Uw bezoek aan de huisarts

Uw zorgverzekeraar vergoedt altijd uw bezoek aan de huisarts. Huisartsenzorg zit in het basispakket. Er geldt geen eigen risico voor. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts u voorschrijft of de behandeling waar hij/zij u voor doorverwijst. Die zorg zit niet altijd in het basispakket, of valt onder uw eigen risico. Het kan dus zijn dat u moet (bij-)betalen voor:

  1. de medicijnen die de huisarts u voorschrijft
  2. de behandeling door een medisch specialist, fysiotherapeut, psycholoog of andere zorgverlener waar de huisarts u naar verwijst
  3. laboratorium- of röntgenonderzoek dat de huisarts u voorschrijft
  4. een rijbewijskeuring die u moet laten doen

Eigen risico

Als de huisarts medicijnen voorschrijft of u doorverwijst, krijgt u bijna altijd te maken met uw eigen risico.

Dat betekent dat u de kosten zelf betaalt tot aan het maximum van uw eigen risico. In 2020 heeft iedereen van 18 jaar en ouder een verplicht eigen risico van 385 euro.

Het kan zijn dat u met het afsluiten van uw polis hebt gekozen voor een vrijwillig eigen risico, van bijvoorbeeld 100 euro.

In dat geval betaalt u zelf de kosten van uw medicijnen of behandelingen tot aan het bedrag van 485 euro. Weet u niet zeker of u een vrijwillig eigen risico heeft? U vindt het op uw polisblad. U kunt het ook navragen bij uw zorgverzekeraar. Het eigen risico geldt altijd voor zorg uit de basisverzekering. Voor de zorg uit de meeste aanvullende verzekeringen geldt het eigen risico niet. 

Check uw polis

Helaas is het zo dat niet alle zorgverzekeraars met alle ziekenhuizen en andere zorgverleners contracten hebben afgesloten. Een gevolg zou kunnen zijn dat u uw behandeling voor een deel of geheel zelf zou moeten betalen.

Als de huisarts u doorverwijst naar een medisch specialist of andere zorgverlener, check dan uw polis op twee belangrijke zaken:

  1. heeft u naast uw basisverzekering een aanvullende verzekering?
    Zo ja, welke kosten dekt die aanvullende verzekering en wat moet u zelf (bij-)betalen?
  2. heeft uw zorgverzekeraar een contract met het ziekenhuis of de zorgverlener waarnaar de huisarts u verwijst?
    Zo niet, dan kan het zijn dat u moet bijbetalen.

Dit systeem is bedacht door VWS en de zorgverzekeraars. Wij als zorgverleners vinden dit een zorgelijke ontwikkeling en willen u hierbij wijzen op de risico’s. Maak een bewuste keuze welke verzekeraar en welke polis u kiest. Wij kunnen niet voor u nakijken of een verwijzing naar een zorgverlener door uw zorgverzekeraar vergoed zal worden.

Ons advies: Neem bij een verwijzing van tevoren contact op met uw zorgverzekeraar. Het is uw eigen verantwoordelijkheid en hiermee uiteindelijk uw eigen keuze naar welke zorgverlener u doorverwezen  kan en wil worden.

Voor meer informatie en links naar de verschillende zorgverzekeraars: Wat zit er in mijn basisverzekering!

Huisartsenpraktijk Wognum

Wij willen gebruik gaan maken van het versturen van sms-berichten met als afzender UwHuisarts.

Als een zorgverlener van onze praktijk ziek is, zal de afspraak afgezegd moeten worden. Tot nu toe belden wij de mensen dan op om de afspraak te verzetten. Het kwam echter nogal eens voor dat wij mensen dan telefonisch niet konden bereiken. Het is daarom handiger als wij u dan een sms-bericht sturen: 

“Sorry uw afspraak op de huisartsenpraktijk kan niet doorgaan vanwege uitval. Neemt u alstublieft contact op met de praktijk voor het maken van een nieuwe afspraak.”

Ook voor bijvoorbeeld uitslagen van urineonderzoek is het handig als wij u een sms-bericht kunnen sturen. Dat scheelt voor u wachten in de telefoonrij.

Het is belangrijk dat wij het juiste 06 nummer van u hebben. Wij verzoeken u uw 06 nummer door te geven als u denkt dat wij dit niet hebben. Dit kan via: www.huisartsenwognum.nl/mobiel .

Voor alle overige uitslagen is nog steeds ons advies dat u zelf contact opneemt met ons om naar de uitslag te informeren. Het gaat om uw gezondheid en dat blijft uiteindelijk uw verantwoordelijkheid. Hiervoor zijn sms-berichten niet geschikt.

Wij hebben al jaren een no-show beleid. Dat wil zeggen als iemand niet op zijn/haar afspraak komt of de afspraak niet op tijd afzegt (24 uur of 48 uur van tevoren bij de POH), diegene een no-show rekening krijgt. Deze wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar. De nota moet betaald zijn voor iemand een nieuwe afspraak kan maken. De enige uitzondering op deze regel is medische spoed.  Dit no-show beleid hebben wij ingevoerd omdat het aantal “no-shows” toenam en wij te maken hebben met schaarste in onze personeelsbezetting. Niet iedereen die een afspraak wil maken, kan altijd snel terecht. Dit beleid is ook het advies van onze landelijke beroepsvereniging. Het doel is het aantal “no-shows” terug te brengen.                                                                                                                           

We hanteren hiervoor ook al jaren hetzelfde tarief. Dit tarief wordt per 1-8-2024 verhoogd naar 20 euro voor een enkele afspraak en 40 euro voor een dubbele of langere afspraak.

Hierbij hopen we dat we dit zelden of nooit in rekening hoeven te brengen.

Iedere eerste dinsdag van de maand hebben we een stikstofspreekuur voor het aanstippen van huidplekjes en wratten.

U kunt vooraf een afspraak maken (klik hier) voor een stikstofbehandeling tussen 09:00 en 11:00 en tussen 14:00 en 16:00 uur, op de volgende dagen:

  • dinsdag 07 mei 2024
  • dinsdag 04 juni 2024
  • dinsdag 02 juli 2024
  • dinsdag 06 augustus 2024
  • stikstofspreekuur in september vervalt!!
  • dinsdag 01 oktober 2024
  • dinsdag 05 november 2024
  • dinsdag 03 december 2024

In deze moderne tijd waarin we tevens proberen zo milieubewust mogelijk te werken, willen we meer gebruik gaan maken van e-mailberichten. Voor de jaarlijkse griepvaccinatie krijgen mensen altijd een brief met uitleg, per post en per persoon. Dat betekent veel gebruik van papier: brieven en enveloppen, soms meerderen per adres. Dat kan veel milieuvriendelijker als we het per e-mail doen. We willen u dan ook verzoeken ons uw juiste (persoonlijke) e-mailadres en als het even kan persoonlijke 06-nummer door te geven. Ook dit kan zonder te hoeven in te loggen via onze website (klik hier). Als u de oproep liever per post wilt blijven ontvangen kunt u dit ook aangeven. Als wij geen e-mailadres van u hebben, blijft u de oproep gewoon per post ontvangen.
Het voordeel van digitaal contact: u kunt het op uw eigen gemak doen. U hoeft niet te wachten aan de telefoon. Het is 24 uur per dag beschikbaar. Het is een moderne service die tevens milieubesparend kan werken. Als u het lastig vindt om digitaal een afspraak te maken of een bericht te versturen, dan blijven we ook altijd nog telefonisch bereikbaar voor u.
Tip: De internet browser Microsoft Edge werkt waarschijnlijk sneller dan Google Chrome.

Er zijn diverse mogelijkheden voor u om een afspraak te maken met medewerkers van Huisartsenpraktijk Wognum. Sinds afgelopen jaar is hier het Uw Zorg Online portaal bijgekomen. Via dit portaal kunt u met Digi-D veilig inloggen. De makkelijkste weg hiernaartoe is via de homepage van onze website: www.huisartsenwognum.nl. U kunt dan gelijk zien welke dag en tijd beschikbaar is en bij welke medewerker. De assistentes controleren al deze gemaakte afspraken en nemen zo nodig contact met u op. Een afspraak van 15 minuten is geschikt voor maximaal 1 klacht. Maakt u vooral gebruik van deze optie. U kunt dan op uw gemak kijken wat mogelijk is en u hoeft niet lang aan de telefoon te wachten. Als u deze digitale optie lastig vindt, mag u hiervoor natuurlijk ook de assistente bellen.
We hebben hiernaast al jaren de mogelijkheid om via e-patiënt (ook op de homepage van onze eigen website) een verzoek om een afspraak in te dienen. Deze weg is omslachtiger omdat u meer datum en tijd opties op moet geven, de assistente u een bericht stuurt wat er mogelijk is en u de afspraak weer moet bevestigen. Dit gaat niet altijd goed. Bovendien blijkt dat mensen regelmatig verzoeken indienen die niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat een bepaalde arts op vakantie is. Dat is de reden dat wij deze afspraak optie (via e-patiënt) binnenkort zullen opheffen.

Nieuw: Online afspraken maken rechtstreeks in onze agenda!

 

Vanaf heden kunt U Online Afspraken maken die direct in de agenda van de huisarts terecht komen zonder tussenkomst van de doktersassistente. Dit kan via het patiëntenportaal “Uw zorg online”. Het is een proef, die afhankelijk van uw en onze ervaringen aangepast kan worden. Sinds kort kunt u inloggen met behulp van DigiD, u hoeft zich na inloggen met DigiD niet meer op de praktijk te legitimeren. Dit scheelt ons veel tijd.

Na inloggen in het patiëntenportaal kunt u vervolgens op bepaalde tijden een afspraak maken voor een consult, een beeldbel afspraak of een telefonische afspraak. U kunt aangeven met wie u een afspraak wilt hebben. U wordt ook gevraagd aan te geven wat de reden voor uw afspraak is. Het kan voorkomen dat u naar aanleiding hiervan benaderd wordt, hiervoor hebben wij uw contactgegevens (telefoon, e-mailadres) nodig.

Als het Online Afspraken maken bevalt en goed werkt willen we deze digitale mogelijkheid in de toekomst verder uitbreiden.

 

Om gebruik te kunnen maken van Online Afspraken, dient u te beschikken over DigiD. Alleen na het inloggen met behulp van DigiD kunt u uw dossier inzien. Heeft u geen DigiD dan kunnen we u alsnog toegang verstrekken, u dient zich dan persoonlijk op de praktijk te legitimeren met behulp van een geldig paspoort of identiteitskaart. We zetten na legitimatie uw dossier voor u open.

 

Wie kan gebruik maken van “Uw zorg online”?

Om gebruik te kunnen maken van “Uw zorg online” dient u minimaal 16 jaar oud te zijn en een uniek persoonlijk e-mailadres te hebben. Wij zien soms dat partners/gezinnen allemaal hetzelfde e-mailadres gebruiken, dat is hierbij niet mogelijk. U kunt op bijvoorbeeld gmail.com of outlook.com een persoonlijk e-mailadres aanmaken, geef deze dan aub aan ons door.

 

De mogelijkheden via het Patiëntportaal kunnen bestaan uit het volgende:

  • Afspraken maken
  • Medicijnen herhalen
  • E-consulten aanvragen
  • In uw dossier kijken
  • Berichtjes sturen, eventueel met bijlage (b.v. een foto)
  • Uitslagen inzien etc.

Het kan ook zijn dat wij u een bericht sturen, bijvoorbeeld na uw bloedonderzoek, of een antwoord op uw e-consult. Om het antwoord te kunnen zien, moet u dan opnieuw inloggen in het portaal.

 

In de loop van de tijd, afhankelijk van de ervaringen, zullen de mogelijkheden van onze praktijk uitgebreid worden.

 

Wij nodigen u graag uit om te onderzoeken wat het Patiëntportaal voor u kan betekenen.

 

Uiteraard blijft het mogelijk om via de assistentes of onze website www.dewaterling.nl afspraken te maken.

 

Hoe komt u in het Patiëntportaal: Uw zorg online?

Op de website in het linkerblok op de homepage vindt u de optie “Direct naar uw Zorg-dossier”. Onder de optie “Uw Zorg-dossier informatie” vindt u de handleiding en uitleg.

 

De rechtstreekse link naar het Patiëntportaal is: https://huisartsenpraktijkwognum.uwzorgonline.nl/

 

Er zijn ook Uw zorg online apps voor uw smartphone of tablet.

Apple Store: https://apps.apple.com/nl/app/uw-zorg-online/id796436476

Google Play (Android): https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.mediapp.pharmeon

We hopen u hiermee een extra stukje service en gebruiksgemak te bieden.