Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
Nieuws
Vanaf 16 september start de nieuwe coronaprikronde voor verschillende groepen.
Met de coronaprik ben je weer beschermd tegen ernstige ziekte en ziekenhuisopname door corona.
De coronaprikronde loopt van 16 september tot en met 6 december 2024.
Maak een afspraak via planjeprik.nl of bel 0800-7070
De coronaprik is dit najaar beschikbaar voor de volgende groepen:
Veel zorgverleners maken gebruik van het LSP. En veel patiënten geven hun toestemming voor de uitwisseling van hun medische gegevens via het LSP. Maar hoe werkt dat als een patiënt bij een zorgverlener komt? Om dat te laten zien maakt VZVZ een serie animatiefilmpjes. De eerste animatie uit de serie heet ‘Het LSP op de huisartsenpost’.
Dit filmpje vertelt in anderhalve minuut het verhaal van Daan, die hevige oorpijn en hoge koorts heeft. Daan komt op zaterdagavond op de huisartsenpost. De waarnemend huisarts constateert dat hij een oorontsteking heeft. Omdat Daan toestemming heeft gegeven aan zijn huisarts en apotheken voor de uitwisseling van zijn medische gegevens via het LSP, kan de arts zijn medische gegevens inzien. Zij vraagt Daans medische gegevens op via het LSP en ziet dat hij allergisch is voor bepaalde medicijnen. Dit was Daan vanwege de hevige pijn vergeten te zeggen. De arts besluit daarom een ander medicijn voor te schrijven.
Aan de hand van dit scenario legt de onderstaande animatie de werking van het LSP uit.
U kunt ook uw toestemming geven via de Vereniging Zorgaanbieders Voor Zorgcommunicatie. U dient dan in het bezit te zijn van een DigiD.
Steeds meer mensen zorgen voor iemand die uit het ziekenhuis komt, gehandicapt, langdurig ziek of (hoog)bejaard is. Een familielid bijvoorbeeld, of een vriend, buur of buurtgenoot. De officiële term hiervoor is ‘mantelzorg’. De meeste mantelzorgers hebben er niet bewust voor gekozen om een ander te gaan verzorgen. Het is hen als het ware ‘overkomen’. De vraag waar veel mantelzorgers mee worstelen is: Hoe doe je dat? Iemand verzorgen… Op deze praktische zorgvragen proberen zij antworden te geven.
Kijk op : www.samenbeterthuis.nl of download de app voor Android of iOS.
Patiënten zijn doorgaans tevreden over hun huisarts. Maar Patiëntenfederatie Nederland krijgt wel regelmatig vragen en klachten van patiënten over het wisselen van huisarts. Wisselen kan lastig zijn als er een vertrouwensbreuk is tussen patiënt en
huisarts of als de patiënt verhuisd is en een nieuwe huisarts zoekt.
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en Patiëntenfederatie Nederland pakken dit probleem aan. Want elke patiënt heeft het recht om zelf een huisarts te kiezen en om een behandeling af te breken als hij hierover niet tevreden is.
Heb je de app en wil je de laatste versie? Klik hierboven en werk je app bij!
Wilt u in uw eigen medisch dossier bij de huisarts kunnen kijken met uw computer of telefoon? Dat kan nu met Uw Zorg online |
Er zijn wel voorwaarden aan verbonden:
En er zitten nog beperkingen aan:
Hoe kunt u een account aanvragen bij Uw Zorg online?
Voor uitgebreide informatie zie:
Handleiding-Uw-Zorg-online-voor-patienten.pdf
Of klik op onderstaande link, dan wijst het zich vanzelf:
Het is belangrijk dat u na het aanmelden bij Uw Zorg online contact heeft met de huisartsenpraktijk. Uw account bij Uw Zorg online kan daarna pas gekoppeld worden aan het huisartsensysteem.
Wilt u uw dossier en de specialistenbrieven van het ziekenhuis inzien, ga dan naar de site van uw ziekenhuis:
Mijn Dijklander Ziekenhuis
Mijn NoordWest Ziekenhuis
Bedenk zelf of u uw dossier wilt inzien. Zo ja, dan adviseren wij u zorgvuldig om te gaan met uw inloggegevens.
Met ingang van 10 mei 2021 kunt u voor bloedafname uitsluitend terecht op afspraak. Dit is omdat we zo drukte en lange wachttijden in de wachtruimte kunnen voorkomen. U kunt heel eenvoudig zelf online een afspraak inplannen.
1. Ga naar het online afspraken systeem voor het maken van een afspraak
2. Selecteer een dienst
3. Selecteer een locatie
4. Selecteer datum en tijd
5. Vul uw persoonlijke gegevens in
Heeft u een e-mail adres ingevuld? Dan ontvangt u de bevestiging per e-mail.
Kunt u om medische redenen niet naar de priklocatie komen en bent u woonachtig in West-Friesland? Dan kan uw huisarts contact met Diagnost-IQ locatie Hoorn opnemen, zodat de bloedafname bij u thuis kan worden gedaan.
Hoewel het de voorkeur heeft om online een afspraak te maken, kunt u ook een telefonische afspraak maken via 088 3424614.
Wilt u er voor zorgen dat uw huisarts inzage heeft in uw ziekenhuisdossier? Geef dan toestemming op Mijn Dijklander en maak onze zorg beter.
De inlogpagina van het Dijklanderziekenhuis is ook te bereiken via www.dijklander.nl/inloggen
De Luisterlijn (0900-0767) om even stoom af te blazen.
De Mantelzorglijn (030-7606055) heeft professionals klaarstaan die naast een luisterend oor vooral ook tips en advies aan mantelzorgers geven.
Op de website van MantelzorgNL staat praktische informatie over mantelzorg en corona. https://mantelzorg.nl/
Mantelzorgsteunpunt voor o.a. gemeenten Medemblik en Koggenland is: Helder advies & mantelzorg. Zij kunnen u helpen de balans in uw leven weer terug te vinden door regeltaken van u over te nemen. http://www.helderadviesenmantelzorg.nl/
Op de website NLvoorElkaar kunt u de hulp die nodig is in typen en kan hij/zij lokaal worden gekoppeld aan iemand die hulp kan bieden. Gemeenten dragen zorg voor duidelijke vindbaarheid van het lokale vrijwilligersnetwerk. https://www.nlvoorelkaar.nl/
MEE & de Wering zorgt ervoor dat iedereen die (tijdelijk) ondersteuning nodig heeft, optimaal kan mee doen aan de samenleving. Hierbij gaan zij uit van uw mogelijkheden en uw vraag staat hierbij centraal. Iedereen kan bij hen terecht.
Voor informatie / advies of om een afspraak te maken kunt u elke werkdag tussen 9.00 - 12.00 uur telefonisch contact opnemen met het centrale telefoonnummer: 088 - 0075 000.
Stichting Vier het Leven organiseert culturele activiteiten voor ouderen (65+) die niet graag alleen op stap gaan. Zij worden thuis opgehaald door een gastheer of gastvrouw van Vier het Leven en samen met andere gasten gaan zij gezellig naar de bioscoop, een concert, een theatervoorstelling of naar een museum. De deelnemers genieten van een drankje tussendoor en elkaars gezelschap en worden na afloop weer veilig thuisgebracht. Ook in de buurt van Ursem worden activiteiten georganiseerd (Cinebergen, Theater Cool). Wilt u meer informatie over de activiteiten van Vier het Leven? Kijk dan op de website www.4hetleven.nl of bel 035-5245156 of mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
Heeft u een warm hart voor ouderen en liefde voor het theater? Vindt u het oprecht leuk iets voor een ander te betekenen. Bent u: flexibel inzetbaar, stressbestendig, representatief, handig met een computer (met name e-mail), in bezit van een 5-deurs auto? Dan is het misschien wel iets voor u om als vrijwilliger te werken! Vier het Leven kent een trainingsprogramma voor nieuwe vrijwilligers. Deze training is gebaseerd op onze jarenlange ervaring met het begeleiden van ouderen. Zo wordt u goed voorbereid op uw taken als begeleider.
Vier het leven inspireert en brengt mensen samen. Vier het Leven zorgt ervoor dat ouderen mee blijven doen en onderdeel blijven uitmaken van de maatschappij door samen te genieten van een middag of avond uit.
Deze app helpt u als patient 24/7 zelf te beoordelen of, en zo ja wanneer, het nodig is om de huisarts te raadplegen. De app is gevalideerd door het Nederlands Huisartsen Genootschap.
|
Het RIVM heeft een voorlichtingsfilm gemaakt over tekenbeten en Lyme. In de film 'Een teek? Pak 'm beet!' is te zien waar teken voorkomen en hoe ze op mensen overstappen. Ook is in beeld gebracht hoe mensen zichzelf kunnen controleren en hoe ze een teek moeten verwijderen. Op basis van deze film zijn twee korte modules gemaakt: 'Controleren op tekenbeten' en 'Verwijderen van teken'.
De nieuwe app GGD ‘Teek’ informeert gebruikers landelijk over teken en tekenbeten. De GGD Teek app is de eerste app afkomstig van de GGD Zeeland en vanaf nu gratis verkrijgbaar in de itunes store en play store.
De App
De app biedt onder meer informatie over het herkennen van teken en tekenbeten, waar teken zijn, hoe je een tekenbeet kunt voorkomen en wat je moet doen bij een beet. Daarnaast bevat de app een animatiefilmpje waarin wordt uitgelegd hoe je een teek verwijdert. Ook kun je via de app melding maken bij de Tekenradar waar en wanneer je gebeten bent.
Al langere tijd worden patiënten met chronische aandoeningen als diabetes (suikerziekte) en COPD (een chronische longaandoening) in onze praktijk door de praktijkondersteuner begeleid en opgeroepen voor controles. Dit gaan we vanaf nu ook doen met mensen die bekend zijn met hart- en vaatziekten of risicofactoren daarvoor. Dit vinden wij niet alleen als uw huisarts een goed idee, ook uw zorgverzekeraar verlangt van ons dat we voortaan op deze manier zorg aan u verlenen. U komt hiervoor in aanmerking als u bijvoorbeeld een hartinfarct of beroerte heeft gehad of een hoog risico op hart- en vaatziekten heeft door een gevaarlijke combinatie van risicofactoren zoals roken, hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterolgehalte.
Het behandelen van risicofactoren voor hart- en vaatziekten noemen we Cardio Vasculair Risico Management (CVRM).
Wat is ketenzorg?
Wanneer verschillende zorgverleners afspraken maken over hoe ze samenwerken bij de zorg voor mensen met een bepaalde chronische ziekte dan spreken we van “ketenzorg”. Dit doen zij om de zorg zo optimaal mogelijk te kunnen leveren.
De zorgverleners die samenwerken bij CVRM zijn de huisarts, de praktijkondersteuner en in sommige gevallen de diëtist. Ook wordt er samengewerkt met de internist, cardioloog en neuroloog. U speelt zelf ook een belangrijke rol in deze keten, want u bepaalt samen met ons hoe de behandeling van uw risicofactoren voor hart- en vaatziekten eruitziet. Voor de uitvoering van de ketenzorg wordt de praktijk ondersteund door de Stichting Ketenzorg West-Friesland. De kosten van de ketenzorg worden door de zorgverzekeraar vergoed en vallen niet onder het eigen risico voor zover de zorg in de huisartsenpraktijk wordt geleverd. Dit geldt ook voor de kosten van de eventuele dieetbegeleiding door de diëtist.
Uw privacy en persoonsgegevens
Binnen de ketenzorg worden diverse persoonsgegevens van u als patiënt verwerkt. Dit is noodzakelijk om u goed te kunnen behandelen en voor de financiële afhandeling. Wij, de andere betrokken zorgverleners en de medewerkers van de Stichting Ketenzorg West-Friesland, gaan vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens en Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst.
Heeft u nog vragen?
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met uw eigen huisartsenpraktijk.
De laatste tijd wordt er regelmatig door patiënten via de assistente gevraagd om een verwijsbrief voor een specialist/paramedicus.
U bent bijvoorbeeld naar de opticien geweest en kreeg aldaar het advies een afspraak te maken bij de oogarts. Om voor vergoeding in aanmerking te komen is een verwijsbrief van de huisarts nodig.
Uw huisarts heeft moeite met twee zaken:
- de afspraak bij de oogarts is vaak al gemaakt en u vraagt via de assistente een verwijsbrief omdat die nodig is voor de vergoeding. De huisarts moet dan (vaak al dezelfde dag) een brief schrijven over een patiënt die hij niet gezien heeft voor deze klacht;
- de reden waarom de opticien een verwijzing naar de oogarts adviseert, is voor de huisarts niet altijd duidelijk en verwijzing is ook vaak niet (direct) nodig.
Het verzoek om een verwijsbrief voor de oogarts komt zeer regelmatig voor. Echter, er wordt ook verzocht (vanuit de zorgverzekeraar) om verwijsbrieven voor paramedici die eigenlijk direct toegankelijk zijn, zoals de fysiotherapeut en de mensendieck therapeut.
In het licht van “de huisarts als poortarts” en in het kader van de steeds duurder wordende zorg in de tweede lijn, zal uw huisarts voortaan alléén een verwijsbrief schrijven als hij u persoonlijk heeft gezien en heeft kunnen beoordelen of een verwijzing op dit moment zinnig is.
Mensen vragen steeds vaker aan de huisarts of bepaalde zorg wel of niet vergoed wordt. De huisarts heeft echter geen inzicht in de manier waarop de patiënt verzekerd is en kan dus meestal geen antwoord geven.
Daarom hebben de LHV (Landelijke huisartsenvereniging) en de NPCF (Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie) een site gelanceerd, waar de patiënt zelf kan uitzoeken of de de zorg die hij of zij krijgt ook vergoed wordt of niet.
VWS heeft samen met cliënten en professionals in de zorg een site gemaakt over de veranderingen in de zorg
De website geeft uitleg over de overgang van AWBZ naar Wmo, Zorgverzekeringswet, Jeugdwet en Wet langdurige zorg. Interessant voor cliënten, maar zeker ook voor zorgverleners, die veel vragen krijgen over de veranderingen.
ZN heeft
ontwikkeld, met basisinformatie voor verzekerden. Zij krijgen hier onder meer uitleg over het zorgstelsel, de rol van de zorgverzekeraars, de zorgverzekering, controle en fraude. Ook bevat de site een infographic over de besteding van de zorgpremie.
Apeldoorn, 20 juni 2013 – Tijdens het congres Apps4Health op de High Tech Campus in Eindhoven is de app ‘Moet ik naar de dokter?’ gisteren verkozen tot de beste app in de zorg. De Huisartsenpost Apeldoorn is de bedenker van deze app en zij streefden met hun zogeheten ‘zelfhulp-app’ de andere negen genomineerde apps voorbij. ‘Moet ik naar de dokter?’ sleepte ook de publieksprijs in de wacht.
ga naar www.moetiknaardedokter.nl
Stichting September geeft patiënteninformatie uit in de vorm van zorgboeken en zorgcd-roms. Elk zorgboek en elke zorgcd-rom gaat over één aandoening. U kunt kiezen uit ruim 30 titels. Uiteraard is de inhoud van de boeken onafhankelijk.
Uw apotheek kan deze boeken voor u bestellen.
Voor informatie kunt u de volgende link aanklikken: http://www.boekenoverziekten.nl
Op dit moment zijn de volgende titels beschikbaar:
De NHG heeft recent een nieuwe site gelanceerd (eind 2011), waarop medische informatie op een makkelijke manier is te vinden.
Via onderstaande links kunt u informatie vinden over ziekten, afbeeldingen en beschrijvingen. De patiëntenbrieven kunnen als aanvulling of verduidelijking dienen na het consult bij de huisarts.